Ένα φανταστικό κείμενο για την πρωτεΐνη από τον Dr. Greger σε μετάφραση της Ελένης Πρίφτη – Χημικός, MSc, PhDc – από το IASIS Health Coaching για το facebook group Χορτοφάγοι Γονείς | Vegan Parents, στο οποίο προσφέρει απλόχερα τις γνώσεις της απόλυτα εμπεριστατωμένα.
Μια γρήγορη ματιά στο βιογραφικό της θα σας πείσει!

Εδώ η μετάφραση του άρθρου όπως ανέβηκε και στην σελίδα της στο facebook όπου σας προτείνω να την ακολουθήσετε γιατί ανεβάζει καταπληκτικά πράγματα σε σχέση με την υγεία, την διατροφή, το περιβάλλον και πολλά άλλα.


Πριν από έναν αιώνα, η συνιστώμενη ποσότητα πρόσληψης πρωτεΐνης ήταν μεγαλύτερη από διπλάσια από αυτη που γνωρίζουμε σήμερα. Τη δεκαετία του 1950 τα Ηνωμένα Έθνη θεώρησαν την ανεπάρκεια των πρωτεϊνών ως ένα σοβαρό, διαδεδομένο, παγκόσμιο πρόβλημα. Σύμφωνα με αυτούς, υπήρχε ένα παγκόσμιο χάσμα πρωτεϊνών που έπρεπε να γεμίσει. Αυτό ήταν σίγουρα βολικό για τη γαλακτοκομική βιομηχανία των ΗΠΑ, που τότε θα μπορούσε να “πετάξει” το μεταπολεμικό πλεόνασμα του αποξηραμένου γάλακτος στις αναπτυσσόμενες χώρες από το να πρέπει να το θάψουν μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Όλα ξεκκίνησαν τη δεκαετία του 1930 με μια ασθένεια υποσιτισμού που ονομαζόταν kwashiorkor, η οποία υποτίθεται ότι προκλήθηκε από έλλειψη πρωτεΐνης. Η ασθένεια ανακαλύφθηκε από τον Dr. Cicely Williams, ο οποίος στη συνέχεια ξόδεψε το τελευταίο μέρος της ζωής της καταρίπτοντας τον μύθο που εκεινος ειχε δημιουργησει.

Η επιστήμη τελικά επικράτησε. Τη δεκαετία του 1970 υπήρξε ενας μαζικός επανυπολογισμός των αναγκών σε πρωτεΐνη, ο οποίος κατέστρεψε τη θεωρία της «ελλειψης πρωτείνης». Οι απαιτήσεις για πρωτεΐνη στα βρέφη πήγαν από ένα συνιστώμενο 13% των ημερήσιων θερμίδων στο 10%, μετά στο 7%, και στη συνέχεια κάτω στο 5%.

Μέχρι σήμερα, ωστόσο, πολλοί εξακολουθούν να έχουν εμμονή για την πρωτεΐνη!!!

Λοιπόν, ποιο είναι το τέλειο φαγητό για τους ανθρώπους που έχει τελειοποιηθεί για εκατομμύρια χρόνια ώστε να έχει την τέλεια ποσότητα πρωτεΐνης μόνο για εμάς;

Το ανθρώπινο μητρικό γάλα.

Εάν η υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη ήταν η «θρεπτική ουσία μεταξύ των θρεπτικών συστατικών» που μας βοήθησε να χτίσουμε τα μεγάλα μας μυαλά τα τελευταία εκατομμύρια χρόνια, θα ανέμενε κανείς ότι η σημασία αυτή θα φαίνονταν στη σύνθεση του ανθρώπινου μητρικού γάλακτος, ειδικά επειδή η νηπιακή ηλικία είναι την εποχή της ταχύτερης ανάπτυξής μας.

Αυτό όμως δεν συμβαίνει προφανώς. Στην πραγματικότητα, το ανθρώπινο μητρικό γάλα είναι ένα από τα χαμηλότερα-πρωτεϊνούχα γάλατα στον κόσμο των θηλαστικών. Πράγματι, το μητρικό γάλα έχει τη χαμηλότερη συγκέντρωση πρωτεϊνών κάθε ζώου στον κόσμο, με λιγότερο από 1% πρωτεΐνη. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η σίτιση των ανθρώπινων μωρών με αγελαδινό γάλα μπορεί να είναι τόσο επικίνδυνη. Και, αν και η περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες του ανθρώπινου γάλακτος έχει περιγραφεί ως εξαιρετικά χαμηλή, είναι ακριβώς εκεί που πρέπει να είναι–στο φυσικό, φυσιολογικό επίπεδο για το ανθρώπινο είδος, που έχει τελειοποιηθεί για εκατομμύρια χρόνια.

Οι ενήλικες χρειάζονται όχι περισσότερο από 0,8 ή 0,9 γραμμάρια πρωτεΐνης ανά υγιές κιλό σωματικού βάρους ανά ημέρα. Κατά μέσο όρο, πιθανόν να χρειάζονται μόνο 0,66 γραμμάρια ανά κιλό.

Οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό νοσούν από περίσσεια πρωτεΐνης. «Οι δυσμενείς επιπτώσεις που σχετίζονται με τη μακροπρόθεσμη υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες/υψηλή πρόσληψη κρέατος» μπορεί να περιλαμβάνουν διαταραχές της ισορροπίας των οστών και του ασβεστίου, διαταραχές της νεφρικής λειτουργίας, αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, διαταραχές του ήπατος, και επιδείνωση της στεφανιαία νόσου.

Το “χαμηλό” επίπεδο πρωτεΐνης στο ανθρώπινο μητρικό γάλα (περίπου 6% των θερμίδων) δεν σημαίνει καν ότι οι ενήλικες χρειάζονται τόσο πολύ. Ένα βρέφος μπορεί να ρουφήξει έως και 500 θερμίδες την ημέρα, αλλά ένας ενήλικας που είναι δέκα φορές πιο βαρύς δεν καταναλώνει συνήθως δέκα φορές περισσότερα τρόφιμα (5.000 θερμίδες). Αν και ζυγίζουμε δέκα φορές περισσότερο, μπορούμε να τρώμε μόνο τέσσερις ή πέντε φορές περισσότερο. Έτσι, το φαγητό μας πρέπει να είναι πιο χαμηλό σε πρωτεΐνες. Ωστόσο, οι άνθρωποι τείνουν να παίρνουν πολύ περισσότερο από ό, τι χρειάζονται.

  • Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται θα το βρεις εδώ, αλλά πέρα από το άρθρο σου συνιστώ να ρίξεις μια ματιά σε όλο το site. Έχει και πολύ καλό search για να ψάξεις πληροφορία σχετικά με ό,τι μπορεί να σε προβληματίζει ή σε ανησυχεί. Κάνε τον κόπο και πίστεψέ με θα γίνει το ευαγγέλιό σου σε λίγο καιρό 😉
  • Ένα εξίσου κατατοπιστικό άρθρο στα ελληνικά θα βρείς εδώ, στο site του vegan καρδιολόγου Κωστή Τσαρπαλή. 
  • Photo credits: Alexander Mils για το Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: